Zorgverbreding en Remediërend Leren

Professionele bachelor-na-bachelor in het Onderwijs

  • Je wil leerlingen met specifieke leer- en ontwikkelingsbehoeften beter begrijpen, ondersteunen en uitdagen.
  • Met deze banaba kan je aan de slag als leerondersteuner, zorgcoördinator, leerlingbegeleider, leerkracht anderstalige nieuwkomers ...
  • Ook als je als klasleerkracht in het reguliere onderwijs sterker voor de klas wil staan en alle leerlingen optimale leerkansen wil bieden, zit je bij ons goed.
  • Volg les samen met studenten uit de banaba Buitengewoon Onderwijs. Dit geeft een verfrissende blik op leerlingen met uiteenlopende leermoeilijkheden.
  • Voltijds in één academiejaar of deeltijds in meerdere jaren en zo combineerbaar met een job.
  • Specialiseer dankzij meerdere keuzevakken: autisme, schoolmoeheid, suïcidepreventie, faalangst, anderstalige nieuwkomers …
  • De lessen vertrekken vanuit jouw vragen en praktijkvoorbeelden. En wat je bij ons leert, test je vervolgens direct weer uit op je school.
  • Jobshadowing, over het muurtje kijken of een korte stage in Europa is volgens onze alumni dé ultieme ervaring.

Hoe ziet de opleiding eruit?

De kern van de banaba Zorgverbreding en Remediërend Leren: optimale onderwijskansen voor iedereen!

  • Je leert de zorg voor een kind en de hele klas versterken.
  • Je denkt na over zorgbeleid op schoolniveau.
  • Je kijkt naar basiszorg voor alle leerlingen én naar zorg voor leerlingen met specifieke ondersteuningsnoden.
  • Inclusief onderwijs is ons uitgangspunt.

Jouw leernoden staan centraal

De lessen vertrekken vanuit jouw vragen en praktijkvoorbeelden. Wij bieden oplossingen en methodieken, gebaseerd op actuele wetenschappelijke en internationale inzichten.

Tal van gastsprekers, gespecialiseerd in een bepaald vakgebied, zorgen voor een extra dimensie.

Via de keuzevakken geef je je opleiding zelf mee vorm en verdiep je je extra in de topics die je interesseren.

Inclusieve blik

Uniek: de nauwe samenwerking met de banaba Buitengewoon Onderwijs. Je volgt alle lessen samen met de studenten uit deze opleiding. Zo krijg je een brede kijk op onderwijsdiversiteit. Je leert niet alleen van ervaren docenten en gastsprekers, maar ook van medestudenten met uiteenlopende expertise. Studenten Buitengewoon Onderwijs brengen kennis en cases binnen rond leerlingen met uiteenlopende leer- en gedragsmoeilijkheden.

Kortom: je leert met en van elkaar. Je verbreedt je perspectief, achterhaalt samen hoe effectief onderwijs eruit kan zien en hoe je met de uitdagingen van vandaag kan omgaan.

Focus op praktijk

Werkervaring is een essentieel onderdeel van de opleiding. Wat je leert in de lessen pas je toe in jouw praktijk en deel je met collega's. Situaties die je in je praktijk tegenkomt, neem je weer mee naar de les.

  • Praktijk (in de vorm van werk of stage) telt 22 studiepunten. Dat is 1/3e van de opleiding.
  • Heb je al een job in het onderwijs of een leersteuncentrum, dan mag je je praktijk gewoon op je eigen werkplek doorlopen.
  • Nog geen job in het onderwijs? Wij zoeken een inspirerende stageplek voor je.

Een jobshadowing of een korte stage in het buitenland lopen? Kan!

De banaba Zorgverbreding en Remediërend Leren heeft mij anders laten kijken naar het gedrag van de leerlingen in mijn klas. Ik begrijp nu beter dat ongewenst gedrag vaak voortkomt uit externe factoren en niet altijd aan het kind zelf ligt. Dankzij de focus op handelingsgericht werken, kan ik beter inspelen op de behoeften van leerlingen en een sleutelfiguur zijn voor jongeren in mijn klas met een minder makkelijk traject.
Mohamed El-Aissati
Leraar Islamitische Godsdienst, ICT en Informatiewetenschappen (Atheneum MXM)

Programma

Gemeenschappelijk
60 studiepunten (63 voor niet-leraren)
Krachtige leeromgeving (verplicht op te nemen voor niet-leraren)
(
3 studiepunten
)

Verplicht op te nemen door studenten zonder lerarendiploma.

Je leert een krachtige leeromgeving vormgeven zodat je samen met je collega-leerkrachten kwaliteitsvol onderwijs aan alle leerlingen kan aanbieden. Je onderzoekt de nieuwste inzichten uit de wetenschap over hoe mensen leren en hoe je deze kennis kunt toepassen in een effectieve didactiek. Daarnaast krijg je volop de kans en de begeleiding om je eigen microles te ontwerpen en te presenteren aan je medestudenten.

De leerling en zijn context
(
6 studiepunten
)

Je verkent professionele denkkaders over leerlingenbegeleiding zoals handelingsplanmatig werken en het zorgcontinuüm. Je analyseert de context van de leerling. Je leert bewuste en onbewuste patronen signaleren die meespelen en effect hebben op de ondersteuningsvraag van de leerling. Je krijgt meer zicht op jouw plek in het geheel en op alle andere actoren die meespelen. Je onderzoekt hoe die elkaar wederzijds beïnvloeden. Door het geheel te zien en te begrijpen, creëer je meer verbinding in gesprekken en duurzame acties.

Ontwikkelingsgericht werken
(
10 studiepunten
)

Je leert doelgerichte ondersteuningsroutes voor één of meerdere leerlingen of collega's uitwerken. Je verwerft kennis over cognitieve (dys)functies en orthodidactiek. Je stuurt jouw handelen bij door onder meer inzichten in gedrag, de werking van het brein, emotionele begeleiding en zelfregulerend leren. Daarnaast stel je een eigen leerpad samen aan de hand van  keuzevakken waarin je jezelf verdiept in thema’s als orthodidactiek rekenen/taal,  faalangst, suïcidepreventie, hechten en vechten, ondersteunende communicatie, enzovoort.

Dit opleidingsonderdeel  is nauw verbonden met het praktijkluik. Tijdens de contacturen verwerf en oefen je inzichten, waarmee je nadien in jouw praktijk aan de slag kan gaan.

Programmaboek keuzevakken

Communicatie en coaching
(
8 studiepunten
)

Je analyseert de communicatie met ouders in je school en je oefent in het voeren van coachende gesprekken. Je krijgt kaders om jouw eigen functioneren en dat van je team onder de loep te nemen en effectiever te handelen. We dagen je ook uit om onderbouwde aanbevelingen te formuleren, gebaseerd op theoretische inzichten uit de communicatietheorie en sociale psychologie, maar ook uit stromingen in coaching en visies op teamwork.  En omdat ervaring vaak de beste leerschool is, is er tijdens de lessen steeds ruimte voor jullie goede (of minder goede) praktijken waarvan we met z’n allen kunnen leren.

Inclusief onderwijsbeleid
(
8 studiepunten
)

Je gaat aan de slag met 4 verdiepende beleidsdomeinen uit de pijlers van beleidsvoerend vermogen: het communicatiebeleid, zorgbeleid, diversiteitsbeleid en kwaliteitsbeleid van een school. Daarnaast kijk je ook naar innovatieprocessen binnen de school en naar het belang van professionele leergemeenschappen. Het concept ‘inclusie’ loopt als rode draad doorheen de cursus. Kortom: je krijgt oog voor het beleid van de school en de mogelijkheden tot onderwijsvernieuwing en je kan dit ook kritisch benaderen. Je neemt een (pro)actieve rol op door voorstellen te formuleren en mee te denken over de aanpak, steeds met aandacht voor de draagkracht van het hele team.

Onderzoekende houding
(
3 studiepunten
)

Je verdiept je in een zelf gekozen vraagstuk uit je onderwijspraktijk. Je formuleert een onderzoeksvraag en zoekt hierop een antwoord in de theorie én de praktijk. Je formuleert adviezen voor een meer inclusieve en innovatieve aanpak van het praktijkvraagstuk, gebaseerd op de resultaten van de doorlopen fasen van de onderzoekscyclus. Een groep van medestudenten geeft jou feedback, zodat je je traject eventueel kan aanpassen. Op jouw bevindingen bouw je vervolgens verder in het vak 'Ontwerponderzoek'.

Ontwerponderzoek
(
3 studiepunten
)

Je finaliseert in een innovatietraject de cyclus van jouw onderzoek naar effectieve onderwijspraktijk voor leerlingen met SOB in de eigen schoolcontext en waarvoor je de basis hebt gelegd in het vak ‘Onderzoekende houding’. Concreet ga je de meest geschikte verbetering ontwerpen, uitvoeren, evalueren én bijsturen. Je zet hiervoor in jouw school een professionele leergemeenschap op.

Praktijk met (internationale) jobshadowing
(
22 studiepunten
)

Praktijkervaring in de onderwijscontext vormt een wezenlijk onderdeel van het studietraject. Ben je reeds tewerkgesteld in het onderwijs, dan breng je jouw tewerkstelling in als praktijkervaring en hoef je geen bijkomende stage te doen (mits je een voldoende aantal uren werkt). Werk je nog niet in het onderwijs, dan doe je praktijkervaring op tijdens een stage. Voor een voltijds traject bewijs je 14 uur per week stage of tewerkstelling. In het deeltijdse traject is dat 7 uur per week stage of tewerkstelling.

Daarnaast doe je een korte of lange jobshadowing in binnen- of buitenland. Je trekt erop uit of je volgt een (online) internationaal programma. Voor wie overdag werkt en zich niet kan vrijmaken, voorzien we een alternatief (online) avondprogramma.

Keuze
Binnen het vak ontwikkelingsgericht werken zal je ook 6 keuzevakken volgen. Liever nog 1, 2 of meer keuzevakken volgen? Dat mag ook.

Enkele voorbeelden van keuzevakken:

  • (Hardnekkige) lees- en/of spelproblemen
  • Aanvankelijk lezen
  • Aanvankelijk spellen
  • Autisme en hoogbegaafdheid
  • Autisme en mentale beperking
  • Basale stimulatie; snoezelen
  • Beleid rond problematisch gedrag
  • Developmental coordination disorder (DCD)
  • Een muzische insteek als antwoord op zorgvragen
  • Faalangst bij kinderen en jongeren
  • Functioneel rekenen
  • Hechten en vechten
  • Help, een anderstalige nieuwkomer in de klas!
  • Hoe omgaan met breed verlies en verdriet
  • Hulpmiddelen die communicatie ondersteunen
  • Kansen in onderwijs bij ontwikkelingsachterstand
  • Nieuwe gezinsvormen en (v)echtscheiding
  • Ontluikende gecijferdheid en aanvankelijk rekenen
  • Preventief aan de slag rond schoolmoeheid
  • Rekenproblemen en rekenstoornissen
  • Sherborne bewegingspedagogiek
  • SMOG
  • Suïcidepreventie bij jongeren
  • Taalontwikkelingsstoornissen
  • Traumasensitief lesgeven
  • Zorg, via beweging

Programmaboek keuzevakken

Studiepunten drukken de studieomvang van elk vak uit: één studiepunt stemt overeen met 25 à 30 uren studie.

Deze lessentabellen zijn ter informatie voor studiekiezers. Om ze overzichtelijk en leesbaar te houden, hebben we sommige vakken gebundeld en benamingen gewijzigd. Ze kunnen afwijken van de actuele lessentabellen en vormen geen rechtsgrond.

Flexibel studeren en workload

Je kan deze opleiding volgen in een voltijds of een deeltijds traject.

In deze opleiding kan je voor een aantal vakken kiezen of je naar de les komt of bepaalde leerinhouden zelfstandig van thuis uit verwerkt.

Voltijds:

  • 1 jaar
  • Overdag les op maandag en woensdag (gemiddeld 8 uur les per week).
  • Alle keuzevakken gaan door op maandag-, dinsdag- en donderdagavond. Je kiest minimaal 6 keuzevakken van telkens 2 avonden.
  • Werk je niet in het reguliere onderwijs of in een leersteuncentrum? Dan doe je praktijkervaring op met een stage van 14 uur per week.
  • Je kan dit traject ocmbineren met een (deeltijdse) job in het reguliere onderwijs.

Deeltijds:

  • Gemiddeld 2 jaar - maar spreiden over meerdere jaren kan ook.
  • Het aantal lesuren hangt af van de opgenomen studiepunten. Je hebt les op woensdagnamiddag en woensdagavond.
  • Alle keuzevakken gaan door maandag-, dinsdag- en donderdagavond. Je kiest minimaal 6 keuzevakken van telkens 2 avonden.
  • Werk je niet in het reguliere onderwijs of in een leersteuncentrum? Dan doe je praktijkervaring op met een stage van 7 uur per week.
  • Je kan dit traject combineren met een (deeltijdse) job binnen of buiten het reguliere onderwijs.

Vrijstellingen

Heb je in je vorige opleiding voor bepaalde vakken al credits verdiend? Dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor vrijstellingen. Contacteer onze studieloopbaancoördinator.

Startgesprek

Vraag je je af of je in aanmerking komt voor vrijstellingen? Of de opleiding combineerbaar is met je job en gezin? Of je een programma op maat kan krijgen? Mail de studieloopbaancoördinator van de opleiding voor een startgesprek.

Als directeur merk ik dat KdG haar inhouden en nodige competenties constant aftoetst met het werkveld. Daardoor vinden actuele trends en noden uit het onderwijsveld snel een ingang in de banaba. Leerkrachten uit onze school die deze opleiding volgden, bezitten een aantal kwaliteiten die een absolute meerwaarde zijn voor ons team. Ik denk aan skills in het coachen van collega’s en leerlingen, beter omgaan met weerstand, een onderzoekende houding en een nog inclusievere kijk op onderwijs. Die inclusieve grondhouding wordt in de toekomst alsmaar belangrijker in ons onderwijs en ik ben blij dat de banaba daar sterk op inzet.
Pieterjan Arnauts
Directeur VBS Sint-Jan-Berchmans
De opleiding was goed te combineren met mijn job in het onderwijs en mijn twee kinderen. De lesmomenten waren slim gepland en ik had alle flexibiliteit om taken te maken op de momenten die voor mij goed uitkwamen. De studieloopbaancoördinator heeft voor mij een aangepast traject gemaakt; dat hielp ook! De avondlessen waren soms wel pittig en ik heb hard moeten werken, maar het was zeker haalbaar.
Elke Heirman
Leerondersteuner Stedelijk onderwijs (regio Oost 2)

Voor wie?

Je profiel

  • Je bent van nature sociaal en zorgzaam.
  • Jij ziet diversiteit als een realiteit én kans binnen het onderwijs.
  • Je wil het beste naar boven halen bij kinderen en jongeren met specifieke leer- en ontwikkelingsbehoeften.

Voorwaarden

Vragen? Mail naar leen.stoffels@kdg.be.

Wanneer heb je les?

  • Start van de lessen: woensdag 24 september. Voor nieuwe studenten is er die dag een onthaalmoment.
  • Starten aan de opleiding kan tot aan de herfstvakantie.
  • Heb je geen lerarendiploma? Dan volg je het extra vak ‘Krachtige Leeromgeving’. Deze lessen gaan door in het begin van het schooljaar, op maandagavond en (twee keer) op donderdagavond.

Bekijk de mogelijke lesmomenten
Bekijk de jaarindeling

Na je studie

Op de arbeidsmarkt is er veel vraag naar deskundige leerkrachten en ondersteuners, gespecialiseerd in zorg. 

  • Heb je al een lerarendiploma, dan kan je aan de slag als:
    • zorgcoördinator
    • leerlingbegeleider
    • zorgleerkracht
    • lid van het leersteuncentrum
    • ...
  • Ook als leerkracht in het reguliere onderwijs zal je merken dat je sterker voor de klas staat en beter weet hoe je alle leerlingen mee krijgt in je lessen.
  • Heb je nog geen lerarendiploma of pedagogische bekwaamheid dan kan je aan de slag als:
    • zorgcoördinator in het reguliere basisonderwijs
    • in een leersteuncentrum
  • Je diploma beantwoordt aan de Europese richtlijn. Je kan dus in heel Europa aan het werk, en zelfs daarbuiten.
  • Meer info over alle mogelijkheden met je diploma vind je via Onderwijs Vlaanderen.
  • Goed om weten: als leerondersteuner of zorgcoördinator heb je na het volgen van de banaba Zorgverbreding en Remediërend Leren recht op een maandelijkse extra vergoeding van het departement Onderwijs: alle info.
Ik denk dat de opleiding een stevig en waardevol programma biedt, vooral door de combinatie van een gemeenschappelijk deel met de banaba Buitengewoon Onderwijs en een keuzetraject. Ik ben ervan overtuigd dat de opleiding mij heeft geholpen om sterker in mijn job te staan, juist omdat de banaba niet stopt bij theorie, maar ook een vertaalslag maakt naar de praktijk. Daarnaast vond ik de persoonlijke begeleiding en het contact met mijn eigen supervisiegroep heel prettig.
Hanna Voshol-Venderbos
Groepsleerkracht groep 3 en 4 en coördinator gedrag en Kwink (Da Costaschool - SCOH, Den Haag, Nederland)
Remote video URL

Campus Zuid

Brusselstraat 45
2018 ANTWERPEN

+32 3 613 13 13
info@kdg.be

Meer info

  • Nieuwe campus op 't Antwerpse Zuid
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step ...
  • Overdekte fietsenstalling
  • Gezellige koffiebar en 
  • Studentenrestaurant in foodmarket style
  • Veel studieplekken
BRU45

Meer weten?

Kom naar een infodag

  • Vragen over de combinatie studie-werk-gezin?
  • Nog niet 100 % zeker welke bijscholing bij jou past?
  • Stel je vragen aan de docenten en hoor uit eerste hand hoe het is om bij te studeren aan KdG. 

 

Download of bestel een brochure

Download of bestel de brochure voor Zorgverbreding en Remediërend Leren om alle details nog eens rustig door te nemen.

 

Contacteer de opleiding

Leen Stoffels
leen.stoffels@kdg.be
+32 3 613 14 60

Inschrijven

Heb je geen onderwijskundig bachelordiploma? Besef dat je met dit diploma geen pedagogische bekwaamheid verwerft.

Inschrijven voor volgend academiejaar 2025-2026

STAP 1: start je inschrijving

  • Duurt maar 1 minuutje en is nog volledig vrijblijvend.
  • Je ontvangt eind juni 2025 een uitnodiging om je inschrijving af te ronden.
  • Hou je brievenbus in de gaten voor een kleine verrassing.

Ja, ik start mijn inschrijving voor 2025-2026

STAP 2: rond je inschrijving af

Eind juni 2025 sturen we je een mail met de uitnodiging om je inschrijving af te ronden, online of op de campus:

  • Als je je online inschrijft, betaal je meteen een voorschot. De resterende studiekosten betaal je later via factuur.
  • Bij inschrijving op de campus betaal je meteen alle studiekosten, of je kiest voor gespreide betaling.

STAP 3: start met je opleiding

  • Startdagen mogelijk vanaf 8 september 2025.
  • Lessen beginnen vanaf 15 september 2025.
  • Meer info over de onthaaldag, startdagen, boekenverkoop ... krijg je als je ingeschreven bent.

Meer info

Inschrijven voor huidig academiejaar 2024-2025

  • De meeste opleidingen starten in september, maar vaak kan je ook later in het academiejaar nog starten.
  • Afhankelijk van wanneer je start, kan je meer of minder vakken volgen.
  • Na inschrijving krijg je via mail de contactgegevens van een KdG-medewerker om je persoonlijk studieprogramma samen te stellen.

Nog inschrijven voor 2024-2025

Open aanbod KdG Academy

Een postgraduaat? Verkorte bachelor? Of studiedag? Vind de opleiding die bij je past.

Alle bijscholingen van KdG Academy

Opleidingen op maat

Liever een opleiding afgestemd op de noden van je bedrijf of organisatie?

Contacteer Eve Baert via eve.baert@kdg.be of +32 3 613 14 68.

Of vul het formulier in