- We brengen in kaart welke kennis er in de literatuur en praktijk ontbreekt over wat goed werkt in de klas, vooral binnen de brede basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben.
- Doel:
- We verzamelen inzichten van onderwijsprofessionals over welke kennis zij nodig hebben voor hun werk in de klas.
- We koppelen de ontbrekende kennis uit de literatuur aan de behoeften van het werkveld om kennishiaten te identificeren voor verdere ontwikkeling.
- Beoogde output:
- Eindrapport
- Perstekst
- Met de informatie ondersteunen we de nieuwe kennisagenda van Leerpunt.
Contact
kathleen.bodvin@kdg.be (promotor en senior onderzoeker)
+32 3 613 12 83
- Onderzoekscentrum: Toekomstgedreven Onderwijs
- Financiering: Leerpunt
- Duur onderzoek: 1 juni 2024 - 28 februari 2025
- Betrokkenen:
- Debbie De Neve (KdG - promotor)
- Aster Van Mieghem (Universiteit Antwerpen – co-promotor)
- Elke Struyf (Universiteit Antwerpen – co-promotor)
- Leerpunt
- Departement Onderwijs en Vorming Vlaanderen
Onderzoeksvragen
Dit onderzoek focust op het identificeren van kennisnoden en -hiaten over effectieve klaspraktijken voor de brede basiszorg (BBZ) en verhoogde zorg (VZ) in het gewoon basis en secundair onderwijs. Onze leidende onderzoeksvragen hierbij zijn (1) welke kennisnoden ervaren experten rond de BBZ en VZ en (2) op welke kennisnoden biedt bestaande literatuur geen antwoord?
Methodiek
In het onderzoek hebben we drie stappen gevolgd:
- Literatuurstudie: We hebben zowel praktijkpublicaties als wetenschappelijke literatuur grondig onderzocht.
- Vragenlijst: We vroegen 40 experts uit het Vlaamse onderwijsveld naar hun kennis en behoeften op het gebied van BBZ en VZ. De groep experts bestond uit leraren, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, directeurs en andere onderwijsprofessionals.
- Delphi-studie: Met dezelfde experts voerden we twee feedbackrondes uit om gezamenlijk een duidelijk overzicht van gedeelde kennisnoden te maken.
Resultaten
De resultaten van het onderzoek geven inzicht in de 9 belangrijkste bouwstenen voor effectieve klaspraktijken in BBZ en VZ. In deze bouwstenen werden 57 specifieke kennisnoden en 21 gedeelde spanningsvelden geïdentificeerd. Deze spanningsvelden geven aan waar onderwijsprofessionals tegenaan lopen bij de implementatie van BBZ en VZ in Vlaanderen.
De kennisnoden blijken uiteenlopend te zijn: sommige hebben betrekking op verder onderzoek, terwijl andere wijzen op de behoefte aan praktische oplossingen en voorbeelden. De experts geven aan dat er een duidelijk en gebruiksvriendelijk overzicht van bestaande kennis nodig is, met concrete praktijkvoorbeelden.
Het onderzoek laat zien dat de kennisnoden in de praktijk vaak veel specifieker zijn dan wat momenteel in de literatuur beschikbaar is. Dit benadrukt de waarde van onderzoek dat vanuit de praktijk vertrekt, en de noodzaak om onderzoeksresultaten te vertalen naar de dagelijkse praktijk van het onderwijs.
Het rapport benadrukt bovendien ook de noodzaak om bijkomende gerichte zoekacties te ondernemen naar antwoorden op specifieke kennisnoden.
Projectteam
- Debbie De Neve – promotor KdG (debbie.deneve@kdg.be)
- Aster Van Mieghem – co-promotor UA (aster.vanmieghem@uantwerpen.be)
- Elke Struyf – co-promotor UA (elke.struyf@uantwerpen.be)
- Kathleen Bodvin – promotor en onderzoeker KdG (kathleen.bodvin@kdg.be)
- Saskia Vets – onderzoeker UA en KdG (saskia.vets@uantwerpen.be)

Meer weten, samenwerken of een persvraag?
Je kan bij ons onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs bijvoorbeeld terecht voor:
- Ondersteuning in kwaliteitsvol onderwijs vanuit de (groot)stedelijke context.
- Expertise in duurzaam onderwijs, schoolleiderschap en diversiteitscompetenties van schoolteams.
Contacteer ons vrijblijvend
- Bel +32 3 613 10 78
- E-mail haydee.deloof@kdg.be