Hoe wordt leren schrijven een plezier? Zo!

Bijscholingstraject op 17 oktober, 24 oktober en 20 november 2024

  • Wil je het schrijfproces leuk en boeiend maken voor kinderen, zodat ze gemotiveerd blijven en goesting hebben om te schrijven? 
  • Door op een speelse en motorisch-vriendelijke manier met schrijven aan de slag te gaan, kunnen kinderen plezier beleven aan het leerproces en gemotiveerd blijven om te blijven oefenen.  
  • Met de juiste begeleiding en ondersteuning kunnen kinderen hun schrijfvaardigheden ontwikkelen en uitgroeien tot vlotte en zelfverzekerde schrijvers.   
  • Op het einde van dit meerdaags traject zit je hoofd vol met nieuwe ideeën en kan je verder concreet aan de slag. 

  

Praktisch

Wanneer

  • Donderdag 17 oktober 2024 van 9 u. tot 16 u.
  • Donderdag 24 oktober 2024  van 9 u. tot 16 u.
  • Woensdag 20 november 2024 van 9 u. tot 12 u. 

(Op de volledige vormingsdagen is een broodjeslunch inbegrepen)

Waar

Campus Zuid: Brusselstraat 45, 2018 Antwerpen.

Een week op voorhand ontvang je een reminder met alle praktische info.

Prijs

Traject van 2,5 halve dagen: 295 euro per persoon. (boek 'Motoriek en schrijven, bewegen om te leren' inbegrepen)

Mee te brengen door cursist: 

Kleurpotloden, wasco’s, klein (schoen)doosje met daarin: bouten, moeren, pijpenragers, paperclips, touwtje, klein bolletje klei, vloeipapier dat in een schoendoos zit, knopen, strijkparels (20), grote parels, 1 kinderhandschoen, lucifers (10), heel klein flesje, koperen centjes, wasknijpers en een oude tennisbal. Eén of meerdere werkblaadjes en/of een les uit de handleiding van de schriftmethode van jouw school. 

Voor wie

Deze workshop is bedoeld voor (zorg)leerkrachten uit het (buitengewoon) kleuter- en 1ste graad lager onderwijs, ergotherapeuten en kinesisten, die hun pedagogische en didactische basis rond de ontwikkeling van de fijne motoriek (met het oog op leren schrijven) willen verbreden.

Programma

Sessie 1:  donderdag 17 oktober 2024:

Bilaterale coördinatie: je versterkt jouw pedagogische en didactische skills omtrent het in gebruik nemen van de voorkeurshand en hoe een schrijf- en steunhand vlot samenwerken. 

Sessie 2: donderdag 24 oktober 2024:

Fijne motoriek: je verdiept je in de theorie en ontdekt dat fijne motoriek en bilaterale coördinatie cruciaal zijn voor het ontwikkelen van een goede pengreep en schrijfvaardigheid. 

Sessie 3: woensdag 20 november 2024:

Schrijfmotoriek: je leert hoe je een goede schrijfvaardigheid kan integreren in je lespraktijk. Je gaat naar huis met een doos vol bruikbare spullen, geüpdatete werkblaadjes en vele andere tips & tricks zodat je meteen aan de slag kan in de praktijk. 

Als syllabus ontvang je het boek ‘Motoriek en schrijven, bewegen om te leren’.  Het geeft een antwoord op alle vragen omtrent fijne motoriek, bilaterale coördinatie (lateralisatie) en de pengreep, en laat zien dat leren schrijven veel meer is dan alleen maar lussen en krullen tekenen. 

Doelstellingen

  • Je weet hoe de fijne motoriek, bilaterale coördinatie (lateralisatie) en een juiste pengreep bijdragen tot effectief leren schrijven; 

  • Je kan spel en creatieve activiteiten inzetten om het leren schrijven weer leuk te maken; 

  • Je kan kennis integreren in bestaande methodes en werkblaadjes zodat ze eenvoudig kunnen worden aangepast aan de behoeften van elk kind in je klas; 

  • Je kijkt anders naar kinderen en ondersteun je hen anders om het ‘leren schrijven’ vlotter te laten verlopen. 

Docent

Cathy Crabbe, licenciaat lichamelijke opvoeding, is docente in de Lerarenopleiding Lager Onderwijs. Ze is verdiepte zich in psychomotoriek, een domein dat zich richt op de ontwikkeling van het gehele kind: zowel het bewegen, als het cognitieve en het emotionele. Wanneer een kind beweegt leert het de wereld rondom hem kennen. Ze schreef de boeken: ‘motoriek en didactiek, bewegen in en om de klas’ en ‘motoriek en schrijven, bewegen om te leren’.  

Liever een opleiding gericht op jouw school?  Dat kan.
We ontwikkelen deze vorming ook op maat. Hierover kan je terecht bij eve.baert@kdg.be