Donderdag 24 april
Levenslang leren is essentieel voor iedereen in zorg, onderwijs en welzijn. Maar hoe kies je het juiste bijscholingstraject? Wat zijn de nieuwste trends en rond welk topic moet je je anno 2025 eigenlijk bijscholen? En hoe ben je zeker dat wat je bijleert ook effectief bruikbaar is in je job?
Ontdek op 24 april 2025 inspirerende previews uit ons uitgebreide navormingsaanbod.
- Je leert hoe levenslang leren dé sleutel tot zelfleiderschap is.
- Je komt te weten welke thema's professionals uit jouw sector verder helpen groeien.
- Je krijgt in onze praktische workshops tools en ideeën mee die je de volgende dag al kan toepassen in je job.
Nog vragen?
- Voor welzijn en gezondheidszorg: sven.desmet@kdg.be
- Voor onderwijs: eve.baert@kdg.be
Praktisch
- Wanneer? 24 april 2025 om 18.30 u.
- Waar? KdG Campus Zuid
- Prijs: Gratis, inschrijven is verplicht.
Voor wie?
Alle professionals in onderwijs, zorg en welzijn/sociale sector:
- leerkrachten (basis en secundair), leerondersteuners, zorgleerkrachten …
- verpleegkundigen, vroedvrouwen …
- Orthopedagogen, sociaal werkers, pedagogisch werkers …
Ook zeker interessant voor:
- leidinggevenden en hr-medewerkers
- directies, beleidsondersteuners, onderwijsexperten …
Programma
18.30 u.: Ontvangst
18.45 u.: Plenaire sessie ‘Levenslang leren als sleutel tot zelfleiderschap’ door Erik Franck
19.30 u.: Workshop naar keuze
20.30 u.: Netwerkmoment
Plenaire sessie 'Levenslang leren als sleutel tot zelfleiderschap'
In deze sessie geeft KdG-docent en onderzoeker Erik Franck je een krachtig, praktisch kader dat je helpt ontdekken wie je bent, waar je heen wilt, en hoe je daar komt. Daarvoor onderzoeken we vier cruciale haltes op jouw pad naar zelfleiderschap: zelfkennis, zelfbewustzijn, zelfcontrole, en zelfcompassie. Bij elke halte krijg je concrete tools en inzichten, gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke bevindingen, om verandering écht mogelijk te maken.
Workshop naar keuze
In het tweede deel van de avond volg je een workshop naar eigen keuze. We stellen hiervoor een aanbod samen met previews uit de meest innovatieve bijscholingen van KdG Academy.
Workshop 1: Omgaan met verontrusting en (vermoedens van) kindermishandeling
Waarover gaat de sessie?
Wat is verontrusting en wanneer word je als hulpverlener ongerust? Naast het bespreken van eigen noden als hulpverlener in de aanpak van kindermishandeling, zal er ruimte worden gemaakt over wat je kan sterken in het werken met deze complexe problematiek.
Praktische info
- Doelgroep: hulpverleners
- Docent: Eline Simons
- Max. aantal deelnemers: 15
Workshop 2: Autisme: tussen stoornis en neurodiversiteit
Waarover gaat de sessie?
We geven je een intro rond de diagnose ASS en welke bio-neurologische en cognitieve processen een rol spelen binnen de begeleiding van personen met autisme. Vervolgens belichten we autisme vanuit enerzijds de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders en anderzijds het neurodiversiteitsdenken.
Praktische info
- Doelgroep: hulpverleners, schoolbegeleiders, leerkrachten kleuter-, lager en secundair onderwijs, indicatiestellers binnen het brede zorglandschap
- Docent: Kay Tomboy
- Max. aantal deelnemers: 20
Workshop 3: Fixatiearm beleid
Waarover gaat de sessie?
Iedereen heeft het recht om vrij te zijn van vrijheidsbeperking. In deze sessie geven we een aantal praktische do's & don'ts rond fixatie.
Praktische info
- Doelgroep: hulpverleners en verpleegkundigen
- Docent: Raf De Bruyn
- Max. aantal deelnemers: 20
Workshop 4: Focus op klasmanagement!
Waarover gaat de sessie?
De samenleving verandert voortdurend, en daarmee ook de noden en verwachtingen die aan ons onderwijssysteem worden gesteld. In lijn met het regeerakkoord en de maatschappelijke uitdagingen, presenteren we een vernieuwde en ambitieuze aanpak voor klasmanagement binnen de lerarenopleiding secundair onderwijs. We inspireren jullie graag.
Praktische info
- Doelgroep: leraren kleuter-, lager en secundair onderwijs
- Docenten: An Leroy en Ward Bal
- Max. Aantal deelnemers 30
Workshop 5: Autisme: een wereld vol beelden
Waarover gaat de sessie?
Tijdens deze inleefsessie dompelen we je onder in dagelijkse uitdagingen en prikkels die mensen met ASS kunnen tegenkomen. Deze workshop geeft je niet alleen meer inzicht in autisme, maar laat je ook kennismaken met de aanpak en thema’s uit het postgraduaat Autisme van KdG.
Praktische info
- Doelgroep: hulpverleners, leraren kleuter-, lager en secundair onderwijs
- Docent: Annemie Aerts
- Max. aantal deelnemers: 20
Workshop 6: Vroegtijdige zorgplanning
Waarover gaat de sessie?
Professionele hulpverleners voelen zich niet altijd even bekwaam in de materie van vroegtijdige zorgplanning, of in het voeren van gesprekken hierrond. Hierdoor wordt het proces soms te laat, verkeerdelijk of niet opgestart. In deze sessie tonen we hoe hulpverleners zich kunnen trainen om gesprekken aan te gaan, zich zekerder te voelen in de materie en sterker te worden in het begeleiden, registreren en evalueren van het proces.
Praktische info
- Doelgroep: hulpverleners, verpleegkundigen
- Docent: Peggy Bosschaert
- Max. aantal deelnemers: 20
Workshop 7: Circles of Influence: grip krijgen op wat je zelf kunt beïnvloeden
Waarover gaat de sessie?
Deze workshop coaching richt zich op de Circles of Influence, een concept dat helpt bij het begrijpen van de verschillende gebieden van invloed die we in ons leven hebben. De workshop biedt handvatten om inzicht te krijgen in de dingen waar je directe invloed op hebt, de zaken waar je indirect invloed op hebt en de zaken die buiten je invloedssfeer vallen.
Door hier bewust van te zijn, kan je leren hoe je jouw energie beter kan richten op wat je wél kan veranderen, en leren loslaten wat buiten jouw controle ligt. Dit bevordert zowel persoonlijke als professionele groei, doordat het de focus verscherpt en stress vermindert. Een praktische sessie waarin reflectie en zelfinzicht centraal staan.
Praktische info
- Doelgroep: vroedvrouwen, verpleegkundigen
- Docent: Liesbeth Van Kelst, Sofie Fantin
- Max. aantal deelnemers: 20
Workshop 8: Schoolleider gezocht!
Waarover gaat de sessie?
In deze presentatie ontdek je wat een opvolgingsbeleid voor (school)leiderschap inhoudt en hoe je dit kan vormgeven in jouw school of organisatie. Je krijgt inzicht in hoe leraren (basisonderwijs) naar zichzelf kijken als potentiële schoolleider en welke ‘duwtjes in hun rug’ kunnen helpen om hen te motiveren om leiderschap op te nemen.
Praktische info
- Doelgroep: schoolbestuurders, HR-medewerkers, beleidsmedewerkers, ...
- Docent: Loth Van Den Ouweland & Katelijne Barbier
- Max. aantal deelnemers: 60
Workshop 9: Complexe uitdagingen m.b.t. aantrekkelijk werkgeverschap in onderwijs
Waarover gaat de sessie?
In deze presentatie stellen we onze aanpak voor om in jouw (school)team aan de slag te gaan met een complex vraagstuk en stap voor stap tot een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op dat vraagstuk te komen. We gaan aan de slag met de thematiek van ‘aantrekkelijk werkgeverschap in onderwijs’. Welke creatieve oplossingen kunnen bijdragen tot het aantrekken en behouden van leraren in jouw school of organisatie?
Praktische info
- Doelgroep: schoolbestuurders, HR-medewerkers, beleidsmedewerkers, ...
- Docent: Hannelore De Greve & Saar Bevernage
- Max. aantal deelnemers: 20
Workshop 10: Meertaligheid in de klas
Waarover gaat de sessie?
Meertaligheid in de klas: wat zegt de vakliteratuur? En hoe kan je dat vertalen naar de klas- en schoolcontext?
Praktische info
- Doelgroep: schoolbestuurders, leraren kleuter-, lager en secundair onderwijs, beleidsmedewerkers
- Docent: Veerle Frateur
- Max. aantal deelnemers: 18
Workshop 11: Wat weet ik nog over cardiologie?
Waarover gaat de sessie?
In deze sessie geven we je een ruime intro op cardiologie, de cardiologische patiënt en cardiologische behandelingen.
Praktische info
- Doelgroep: Verpleegkundigen
- Docent: Herman Vandevijvere
- Max. aantal deelnemers: 25
Workshop 12: Feedback op taak, proces en zelfsturing
Waarover gaat de sessie?
Zie je feedback als een aanleiding om aan het denken en leren te zetten? Dit zal beter gaan als je voldoende inzet op proces en zelfsturing, naast taakgerichte feedback. Wanneer je kiest voor feedback op proces en zelfsturing kies je voor meer diepgang, ook al kun je op korte termijn het gevoel hebben dat het proces wat vertraagt. Op lange termijn wordt meer geleerd. Je werkt aan zelfstandigheid. Feedbackontvangers die minder afhankelijk worden van jou als feedbackgever.
Praktische info
- Doelgroep: leraren kleuter-, lager en secundair onderwijs, zorgverleners en mentoren
- Docent: Vinciane Costa
- Max. aantal deelnemers: 25
Workshop 13: Aan de slag met de Leerpunt-leidraad voor sterk wetenschapsonderwijs
Waarover gaat de sessie?
Ben jij gebeten door natuurwetenschappen (biologie, chemie, fysica)? Hoe krijg je als leerkracht inzicht in de meest effectieve wijze om de resultaten in wetenschapsonderwijs te verbeteren? Ga samen met ons aan de slag met praktische tips uit de hertaalde Leerpunt-Leidraad om je wetenschapslessen te verbeteren.
Praktische info
- Doelgroep: leraren secundair onderwijs
- Docent: Philippe Bastiaenssens & Julie Willems
- Max. aantal deelnemers: 20
Workshop 14: Samenwerken met kwetsbare mensen in de strijd tegen armoede
Waarover gaat de sessie?
Armoede is een onrecht. Wil je meer inzicht in het leven in armoede, in de alledaagse overlevingsstrijd van mensen aan de rand van de samenleving? Wil je kwetsbare ouders, kinderen, jongeren passende begeleiding bieden en samen met hen de strijd tegen armoede aangaan? Bind-Kracht stelt zich voor. Een ervaringsdeskundige neemt jullie mee in het verhaal over uitsluiting en begeleiding die het verschil kan maken.
Praktische info
- Doelgroep: hulpverleners, leraren kleuter-, lager en secundair onderwijs
- Docent: Kristel Driessens
- Max. aantal deelnemers: 60
Workshop 15: Impactmeting: hoe inzicht krijgen in wat waarom werkt?
Waarover gaat de sessie?
Er wordt in het sociale veld erg veel materiaal ontwikkeld, projecten opgezet en methodes toegepast. Maar hoe kan je als organisatie een stuk vastnemen dat werkt? Hoe krijg je zicht op wat werkzaam is voor wat jullie doen? Enkele inspirerende voorbeelden vanuit de onderzoeksgroep sociale inclusie.
Praktische info
- Doelgroep: professionals uit de sociaal culturele sector
- Docent: Elise de Groot
- Max. aantal deelnemers: 60
Workshop 16: Ontgrendel de kracht van gesprekstechnieken
Waarover gaat de sessie?
Wil je jouw coachingsvaardigheden naar een hoger niveau tillen? In deze workshop ontdek alvast enkele geheimen van effectieve gesprekstechnieken zoals actief luisteren, slimme vragen stellen, empathisch communiceren, …
Praktische info
- Doelgroep: Leerkrachten, hulpverleners, zorgverleners,
- Docent: Katrien Hens
- Max. aantal deelnemers: 20
Workshop 17: Seksualiteit en intimiteit bij kanker
Waarover gaat de sessie?
Leer hoe je seksualiteit en intimiteit bespreekbaar kunt maken en patiënten hierin beter kunnen ondersteunen.
Praktische info
- Doelgroep: verpleegkundigen
- Docent: Angela van Vugt
- Max. aantal deelnemers: 20
Workshop 18: focusgroep opleidingsnoden voor verpleegkundigen rond pijn
Waarover gaat de sessie?
In deze focusgroep laten we jou aan het woord! Welke noden heb jij als verpleegkundigen in het kader van een bijkomende opleiding rond pijn en pijnmanagement?
Praktische info
- Doelgroep: verpleegkundigen
- Docent: Julie De Bock
- Max. aantal deelnemers: 15
Workshop 19: Samen sterk in feedback
Waarover gaat de sessie?
Je weet dat feedback één van de krachtigste manieren is om medewerkers aan te zetten tot leren of professionaliseren. Je wil dit dan ook goed aanpakken en denkt goed na. Toch blijkt dat dit in de praktijk makkelijker bedacht is dan gedaan. Hoe dit anders kan? Daar nemen wij jou graag al een stukje in mee tijdens deze sessie.
Praktische info
- Doelgroep: leerkrachten, hulpverleners, zorgverleners, …
- Docent: Eva Engelen
- Max. aantal deelnemers: 25
Workshop 20: EHBO de basis
Waarover gaat de sessie?
EHBO de basis. Een verkennende sessie in functie van de opleiding nijverheidshelper.
Praktische info
- Doelgroep: leerkrachten, hulpverleners, zorgverleners, …
- Docent: Dana Huybrechts
- Max. aantal deelnemers: 25
Workshop 21: Hulpverlenen in een (gedwongen) forensisch kader
Waarover gaat de sessie?
Als de hulp vanuit de maatschappij of justitie wordt opgelegd dan krijgen we een extra dimensie in de hulpverlening. In deze sessie bekijken we welke extra uitdagingen komen kijken bij gedwongen of opgedrongen hulpverlening.
Praktische info
- Doelgroep: hulpverleners, forensisch verpleegkundigen
- Docent: Veerle Verlinden
- Max. aantal deelnemers: 20
Workshop 22: Verpleegkundig leiderschap
Waarover gaat de sessie?
Samenwerken in de zorg gaat nóg interessanter worden!
Ben jij benieuwd hoe de VVAZ, basisverpleegkundige en zorgkundige complementair samenwerken in een gestructureerde zorgequipe? In korte, dynamische speed-learning sessies leer je hoe je je teamrollen optimaal kunt benutten.
Praktische info
- Doelgroep: Verpleegkundigen, mentoren, hoofdverpleegkundigen, leidinggevenden in de zorg
- Docent: Sandra De Roeck
- Max. aantal deelnemers: 15
Workshop 23: Inleiding in de traditionele Chinese Geneeswijze: Acupunctuur
Waarover gaat de sessie?
Acupunctuur, het onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeswijzen, helpt om je natuurlijk genezingsvermogen gezond te houden. Maar hoe werkt dit juist? Wat zijn meridianen, en hoe kan je ze gebruiken in een therapie? In deze workshop kom je te weten hoe deze holistische vorm van therapie kan ingezet worden om een persoon (lichaam en geest) te behandelen. Er wordt oorzakelijk en niet syptomatisch gewerkt, een belagrijke aanvulling naast de Westerse geneeskunde.
Praktische info
- Doelgroep:verpleegkundigen en iedereen met interesse
- Docent: Annemie Mertens
- Max. aantal deelnemers: 25
Workshop 24: Ombuigen van lastig gedrag in de (kleuter)klas
Waarover gaat de sessie?
Je kent ze wel, de opvliegende wervelwindjes, de aan-je-plakkende kleuters & de vulkaantjes, … Het kan een ontzettend grote impact geven in je groep. Tijdens deze workshop ontdekken we hoe jij je kleuter(s) nog beter leert kennen en hoe ermee om te gaan? Het begint met het beter begrijpen van de oorzaken en achterliggende behoeften.
Praktische info
- Doelgroep: Leerkrachten kleuteronderwijs, hulpverleners en pedagogisch werkers die met kleuters werken
- Docent: Hanne Braspenning
- Max. aantal deelnemers: 20
Workshop 25: Teaching Techniques: Effectieve leertijd verhogen in je les
Waarover gaat de sessie?
Leer de onderwijstechnieken van Doug Lemov uit het boek 'Teach Like a Champion' kennen. Proef van een selectie aan onderwijstechnieken die de effectieve leertijd verhogen voor alle leerlingen.
Praktische info
- Doelgroep: leerkrachten kleuter-, lager en secundair onderwijs schoolbestuurders, pedagogisch begeleiders, …
- Docent: Nicolas De Lobel
- Max aantal deelnemers: 10
Workshop 26: Verbindend aan de slag met (probleem)gedrag
Waarover gaat de sessie?
Steeds meer ervaren scholen moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren. In het zoeken naar oplossingen is het verloren lopen in methodieken. Wij geloven in het belang van inzetten op verbinding!
Praktische info
- Doelgroep: leerkrachten kleuter-, lager en secundair onderwijs, leerondersteuners, …
- Docent: Britt Jennen
- Max aantal deelnemers: 20
Workshop 27: De overgang van kleuter- naar lager onderwijs in de kijker
Waarover gaat de sessie?
Hoe maak je de overstap van de 3de kleuterklas naar het 1ste leerjaar zo vloeiend mogelijk? Laat je inspireren door methodieken en inzichten die ertoe doen.
Praktische info
- Doelgroep: leerkrachten kleuter- en lager onderwijs, directies, …
- Docent: Leen Cockx en Cathy Crabbe
- Max aantal deelnemers: 20